divendres, 20 de novembre de 2009

SILLA, CIUTAT PORTUÀRIA

Silla, ciutat portuària

Article publicat al diari Levante, el 20 de novembre de 2009

Silla té un port d’accés a l’Albufera, històric, modest, entranyable i útil; una mica brut i amb problemes d’amarratges, però això es pot solucionar; tampoc disposa d’instal·lacions d’hostaleria, que amb permís del Parc Natural podrien haver-se fet... Millorar el port és un desideràtum popular, encara que segons com, perquè crec que el veïnat s’inclinaria més per millorar l’actual port que no per fer cap instal·lació grandiloqüent i coenta, com si açò fora Miami.

De qualsevol de les maneres, l’actuació en el port és una de les assignatures pendents de tots els governs; per exemple, el que jo vaig presidir com alcalde (el quatripartit) férem un projecte amb la Diputació. El govern actual, tripartit presidit pel socialista Baixauli, en té un altre, a càrrec de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer. Però, el veïnat no coneixem aquest projecte, la seua magnitud, ni el que costarà mantindre les instal·lacions, ni com es pagarà... Aquest punt, tan important, ni el coneixem el veïnat, ni el mateix alcalde tampoc, tal com quedà demostrat quan no sabé contestar la pregunta del regidor del Bloc, Josep Lluís Melero. Com la clau de tota gran obra és el seu manteniment, més que la seua construcció, la pregunta té la seua importància, perquè els projectes de Baixauli solen ser improvisats i nebulosos, per no dir-los vagues i fantasiosos.

Com ara aquest projecte del port pot anar pel mateix camí que el projecte Sillalàndia, el projecte Xaruga i tants altres, i quedar-se sobre la taula, cosa que seria una llàstima, vull dir alguna cosa. En primer lloc, sobre el preu de les terres que s’han d’expropiar i que els propietaris conegueren pel Levante i durant agost, perquè ningú els havia consultat res, és natural que pensen que no pot tindre el mateix preu, com pretén el projecte, una bassa d’arròs, un hort de tarongers, o una edificació. Segon, com les seues terres han tingut la limitació extrema del Parc Natural de no poder exercir cap altra activitat que conrear arròs, si ara es converteixen en urbanes és evident que han de reclamar millors preus. Tercer, també es natural que reclamen un millor preu, quan el mateix Ministeri de Foment ha pagat per les propietats afectades per l’AVE, o la Confederació del Xúquer per a fer unes basses, o uns canals, preus molt superiors.

Així que resumint, el projecte s’ha d’ajustar a les necessitats actuals i futures de Silla, o siga que ha de ser un projecte realista i no una al·lucinació; s’ha de pagar un preu just als propietaris; i, sobre tot, s’ha d’estudiar si allò que fem ho podrem mantindre després. En qualsevol cas, si el projecte tira endavant tindrem la sort que l’actual alcalde no disposarà de molt de temps per a fer més errades i, si el pròxim alcalde no viatja pels núvols, encara gràcies. Sembla que això és el que pensen alguns socialistes de Silla que ja estan preparant el candidat post-Baixauli, si m’he de creure el que m’han comentat els meus companys del Bloc.