L'ESGLÉSIA EN MANS DEL CLERO I DELS POLÍTICS
Article de Jesús Escorihuela Castells, publicat a El Cresol de Silla, el 28 d'agost de 2016 , que trobe interessant d'afegir al meu blog, per les al·lusions que em dedica i pel tema que tracta
 
Degudament
 informats, de fa molts anys, de la importància artística de l’església 
de la Mare de Déu dels Àngels, gràcies als articles de Josep Antich i de Josep Pitarch, constatem que fins ara no s’ha fet res per a la seua salvaguarda. Sense cap dubte, després de la important gestió de don Fernando Gómez,
 els dos rectors que l’han succeït no se n’han ocupat i per aquest motiu
 crec que és convenient fer-hi unes reflexions i compartir-les, 
aprofitant el canvi al front de la parròquia, que s’anuncia.
 Recordem
 que fou en els darrers anys del rectorat de don Fernando, que coincidí 
amb l’alcaldia de Pitarch, que s’inicià un estudi de la situació de les 
pintures del creuer i el presbiteri, obra de Vicent Lopez, que 
aparentment estaven patint un progressiu deteriorament. L’acord entre el
 rector i l’alcaldia possibilità l’elaboració d’un estudi per a la seua 
restauració, del qual s’encarregà l’Institut de Restauració del 
Patrimoni, de la Universitat Politècnica de València.
Recordem
 que fou en els darrers anys del rectorat de don Fernando, que coincidí 
amb l’alcaldia de Pitarch, que s’inicià un estudi de la situació de les 
pintures del creuer i el presbiteri, obra de Vicent Lopez, que 
aparentment estaven patint un progressiu deteriorament. L’acord entre el
 rector i l’alcaldia possibilità l’elaboració d’un estudi per a la seua 
restauració, del qual s’encarregà l’Institut de Restauració del 
Patrimoni, de la Universitat Politècnica de València. 
L’impressionant
 estudi, en el qual intervingué un equip de més de quaranta 
investigadors, arquitectes, professors i el cronista de Silla, Antich, 
fou presentat en l’església el 20 de juliol de 2006, i en la Fira de 
Sant Sebastià de l’any següent, mitjançant uns panells informatius, 
divers material imprès i l’exposició a càrrec de l’equip investigador.
L’objectiu
 era summament ambiciós i anava molt més enllà del que preveien Don 
Fernando i Pitarch. S’hi estudiaven les estructures arquitectòniques i 
les seues patologies (esquerdes i fissures, filtracions i humitats, 
erosió, intervencions desafortunades, etc.); els elements pictòrics, 
esculturals i d’orfebreria, fixant l’atenció en el deteriorament de les 
pintures de Vicent López, per l’acumulació de pols, brutícia superficial
 i fums, pèrdues i erosió de la pel·lícula pictòrica i filtracions; el 
mobiliari i l’orfebreria, etc.

Era
 evident que aquell magnífic projecte havia de ser assumit per la 
societat sillera i per les forces polítiques i culturals, perquè per a 
la seua execució s’haurien d’invertir molts anys, sobrepassant als 
mateixos rector i alcalde promotors. I s’haurien d’obtenir recursos 
exteriors, d’institucions provincials, autonòmiques, del govern central i
 de l’europeu, de la UNESCO, etc. És per això que es proposà la creació 
d’una “Fundació pro-restauració de l’església de la Mare de Déu dels 
Àngels”, els patrons de la qual serien el rector de la parròquia, 
l’alcalde, un rector de cadascuna de les altres parròquies de la ciutat,
 el Cronista Oficial, l’Arxiver municipal, un representant de les 
associacions i congregacions religioses, un representant del Ple 
municipal i tres ciutadans o ciutadanes en representació del C.E.L. 
(Centre d’Estudis Locals), La Lírica, els Instituts Sanchis Guarner i 
Enric Valor i el Conservatori.
Lamentablement
 cap dels dos projectes arribà a rams de beneir, a conseqüència del 
canvi polític al municipi i de la jubilació del rector. El nou alcalde, 
Francesc Baixauli, va exigir al nou rector, Salvador Martorell, que 
havia de triar entre “el projecte de Pitarch o el meu”. El rector digué 
amén. Malgrat que havia arribat a convocar una reunió per a estudiar la 
represa del projecte, a celebrar el dia 4 de desembre, finalment la 
desconvocà per les pressions rebudes. La conxorxa político-eclesiàstica 
avortà l’únic projecte que hi havia, i a canvi no se n’ha fet cap altre,
 fins ara.

Sembla
 curiosa la coincidència dels dos principals partits del poble (PP i 
PSOE) i del clero en avortar el projecte. Cal tenir en compte que quan 
es presentà a l’opinió pública, les eleccions municipals de 2007 ja 
estaven a les envistes i que ni a uns ni als altres els interessava el 
protagonisme dels nacionalistes (Pitarch). El PP (Prieto) estava 
alteradíssim, per la influència que podria tenir el projecte entre els 
votants de dretes i més encara pel fet que el rector no s’amagava de 
mostrar les seues preferències per Pitarch. Només els faltava la 
representació de l’Auto Sacramental, que havia escrit Pitarch, sobre les
 Formes Incorruptes, de què ja parlarem altre dia.
Definitivament,
 doncs, ni durant els quatre anys de l’alcaldia de Baixauli, ni després 
durant els quatre de Serafí Simeon, no s’ha actuat en absolut, llevat de
 la lamentable bastida que durant tants anys ha estat plantada davant la
 façana de l’església, per evitar el seu enderrocament (?). Ha 
contribuït en aquest abandonament no sols l’actitud displicent dels 
polítics, sinó també la dels rectors, Salvador Martorell i Vicent 
Rovira. El primer es rentà les mans afirmant a la premsa que “havia 
vingut a salvar ànimes i no pedres”; del segon no se sap què ha dit, 
sols el que no ha fet.
He
 demanat a Pitarch la seua valoració de tot l’afer. Sobre don Fernando 
té una excel·lent opinió, “perquè malgrat la seua ignorància era molt 
honest i comprensiu i entengué, immediatament que li ho proposí, que el 
projecte era molt important. De fet, ja jubilat intentava escriure les 
seues memòries i, segons em va llegir, opinava que l’alcalde que més 
havia fet per l’església de Silla era jo y eso que Pitarch no cree en Dios, afegia”. Respecte dels altres rectors, la seua opinió és molt negativa.

I
 sobre les possibilitats que algun dia es reemprenga el projecte, confia
 que així serà, pel bé de Silla. Li han comentat, diu, que una fundació 
vinculada a Mercadona es podria interessar, però ningú ha confirmat res.
 “De fet, sols m’han demanat còpies d’aquell projecte, perquè les que hi
 havia a l’ajuntament i a la parròquia s’han extraviat. Jo mateix fiu 
còpies, fa més de quatre anys, per a tots els membres de la corporació, 
que també foren extraviades”. 
Si
 a la tercera va la vençuda, encara podrem confiar que amb el nou rector
 es podrà treballar, especialment, segons Pitarch, en aprofundir en 
l’estudi del projecte, començant per evitar les filtracions actuals; 
també s’ha d’actuar en les pintures de López, desinsectar mobles i algun
 altar i recuperar l’orgue. Diu que hi ha feina per a molts anys, però 
que s’ha de començar a treballar seriosament. 
De
 no fer-ho així es demostrarà, una vegada més, la falta general de 
sensibilitat i el menyspreu per part dels representants de les 
institucions: el clero i els polítics, cap al nostre patrimoni artístic i
 cultural. 
Uns i altres
 tenen l’obligació de vetllar per la seua recuperació i salvaguarda, 
perquè és un dels valors i testimonis més rellevants del nostre conjunt 
patrimonial. L’església de la Mare de Déu dels Àngels ofereix un 
interessant i atractiu motiu per a recrear-se en l’art. Llàstima que les
 nostres autoritats no ho vegen així.
 

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada