divendres, 1 de maig del 2009

QUINES AUTORITATS

Article publicat a PUNT I SEGUIT. Silla. Abril de 2009


Quines autoritats

L’autoritat democràtica no s’imposa per la por i l’amenaça, sinó pel respecte mutu i si una autoritat vol ser respectada ha de respectar que els ciutadans pensen, que critiquen i que controlen les seues actuacions. Faig aquestes reflexions, que són de manual d’ètica democràtica, perquè un article meu, publicat al Llibre de la Falla del Port, “La Casa de Cultura i el Local d’Actes (que no tenim)”, ha encès en ira alguna autoritat municipal. En l’article criticava el tema del frustrat multifuncional i la mancança que tenim a Silla d’un local en condicions per a fer els grans actes fallers i socials, o siga que insistia en allò que està en boca de tot el poble. I, ¿sobre qui han descarregat la seua ira, les autoritats municipals? Curiosament, a mi no m’han dit res, sinó que han molestat la comissió del Port, malgrat que la falla deixa ben clar “que no es fa responsable de les idees i opinions dels autors dels articles” que es publiquen al Llibret. Així que, no se m’ocorre altra cosa que recordar-los que si tenen res a dir que ho facen directament i per escrit, i contra mi.

He d’insistir, ara en el Punt i seguit, en tot el que deia al famós article (i si no volen caldo, ara van dos tasses!): no tenim el multifuncional per culpa de Baixauli, ni tenim el cine Rex, malgrat les cabòries i els enganys de Baixauli. No tenim res, i per això hem de fer els actes fallers en magatzems que no reuneixen les condicions legals, com ha denunciat el regidor del Bloc, amb els informes dels tècnics municipals a la mà. Açò, que és una veritat, els senyors Baixauli i Vedreño pensen que no es pot dir, que no ho puc dir, en un llibre de Falles. Però, com sí que es pot dir, invite a tothom a manifestar el disgust i la protesta per aquesta injusta realitat de veure frustrat el multifuncional i de no disposar d’una instal·lació digna i “legal”. Ja sé que hi ha qui té por de parlar, o siga que té por a les autoritats i ho sé perquè m’ho diuen, per això i ja que estem parlant de la Falla del Port, pense que si l’històric tio Martínez alçara el cap, es creuria que encara estàvem en l’època del franquisme. La Falla del Port i totes les altres falles, han tingut sempre comportaments democràtics i de respecte cap a l’Ajuntament i no es mereixen que ningú intente coaccionar-les ni fer-los xantatge. Com el nou secretari local del PSOE s’ha afegit a les amenaces, els suggerisc que es tranquil·litzen i que sàpiguen suportar les crítiques que reben, en especial pel tema del multifuncional, i per les que rebran, pel sarau que han organitzat amb el tema dels casals fallers del Pla Zapatero.

I a les Falles i als fallers els anime a continuar per la senda del comportament lliure, responsable i democràtic, i a fer de la falla un exercici de sàtira i de crítica, que és l’essència de l’esperit faller, com he fet jo en les meues col·laboracions literàries als respectius llibrets. Pose com a exemple l’explicació de la falla Reis Catòlics de 2006, quan, sent jo alcalde, fiu una crítica contra el mateix Ajuntament. En aquell versos, titulats “L’Ajuntament és un polp”, jo deia: Enguany volem en la falla/ dir tot allò que pensem/ i a qui li pique que es rasque/ que nosaltres ja ens rasquem/ cada any més la butxaca/ amb tot allò que paguem...

Finalment em reitere amic de les cinc comissions falleres i, com sempre, m’oferisc per allò que em necessiten, i concretament a la Falla del Port els dic que lamente que els hagen molestat pel meu article i els done les gràcies per haver-me’l publicat.