dijous, 25 de febrer del 2010

Falla Reis Catòlics de Silla

LA FALLA REIS CATÒLICS I JO
http://www.blogger.com/img/blank.gif
Article publicat al llibre de la falla Reis Catòlics de Silla, de 2010

Malgrat que semble una pedanteria, he posat aquest títol tan personalista perquè m’ha escrit la comissió de la falla, demanant-me “una xicoteta col•laboració” i m’han dit que haig d’escriure sobre “com ha segut la meua relació amb la comissió durant la legislatura en que he segut alcalde. Actes, reunions, persones amb les que tractava, anècdotes, i per altra banda, escriure també un poc com us veig com a entitat en aquests 30 anys d’història i de cara al futur”. O siga que el que m’ha demanat Tomàs Palomares no és una “xicoteta col•laboració”, sinó uns quants folis. Tractaré de complaure’l i de no fer-me massa llarg.

En el meu cas haig de subratllar que he estat col•laborador del llibret d’aquesta falla des de l’any 1998 fins al 2008, o siga 10 anys. La primera vegada vaig escriure sobre la Carxofa i Vicent Lluesa i a partir de llavors cada any ho he fet de tres maneres: amb articles populars de temes locals (la Carxofa; els nostres Reis i els carrers de Silla; els motors de la marjal). Amb 8 articles dedicats a altres vuit poetes valencians: Llorente, Querol, Duran i Tortajada, Vicent Andrés Estellés, Carles Salvador, Xavier Casp, Raimon i Ovidi Montllor. Amb cinc articles de refranys valencians, amb més d’un centenar i les respectives explicacions. Finalment de la manera més pintoresca: amb 8 explicacions de les falles, de la infantil i de la gran! En total jo crec que són 24 col•laboracions.

Ara, fent aquest article, pense que no sent com no sóc un entusiasta de les falles, em sorprenc de les hores que he dedicat a les falles. Evidentment, hi ha un motiu que m’ha mogut a fer-ho, que no és altre que la llengua, perquè si he fet el que he fet, pel llibret de la falla Reis Catòlics, és perquè sabia que les respectives comissions volien fer un llibret digne i en correcte valencià. Comptava amb la complicitat d’alguns fallers, com la família Palomares, José Rafael, etc. i en aquestes condicions col•laborí amb entusiasme, fins que obtinguérem premis als millors llibrets de falla que atorga la Generalitat.

Però, com alcalde, què? Doncs, enemic com sóc que els polítics vulguen aprofitar-se de la festa, m’apartí tant com vaig poder dels saraos fallers (aixó sí, agraint la invitació). La Junta Local Fallera ja sabia que amb mi sols havien de comptar en allò estrictament imprescindible: exaltació fallera, imposició de bunyols i insígnies, inauguració de l’exposició del Ninot, lliurament de premis i poca cosa més. Per a aconseguir la comprensió de la Junta Local i dels presidents vaig comptar amb la complicitat i amb l’ajuda de l’excel•lent faller i amic que fou el malaguanyat Josep Alcañiz, precisament membre representant d’aquesta falla de Reis Catòlics en la Junta Local. Com alcalde també tinc la satisfacció d’haver contribuït a fer que 4 de les comissions falleres de Silla obtingueren el mateix any un premi de la Generalitat al millor llibret, col•laborant amb totes elles.

Però vull insistir en repetir que estic convençut que no sols els polítics no hem de manipular les falles, ni en general ninguna festa popular, sinó que, al revés, les falles han de ser crítiques amb els polítics. I m’ho crec tant que si repasseu les explicacions de les falles d’aquesta comissió dels anys 2003 a 2006, que vaig fer jo precisament quan jo era l’alcalde, veureu les crítiques més àcides que fa l’autor (que sóc jo mateix) contra l’Ajuntament i l’alcalde, que era jo. Aquesta és la prova més evident que dic i faig el que crec.

Però bé, com haig de dir el que vaig fer per les falles, especialment per la vostra, quan era alcalde, vull subratllar que el govern que jo presidia férem la promesa de dotar les falles de Silla del local que necessitaven i necessiten per a les seues activitats més solemnes i massives; m’estic referint, evidentment, al Multifuncional. Quina llàstima que l’actual govern el tinga paralitzat. Haig de pensar que el proper govern que dirigirà Silla reemprendrà les obres.

No vull acomiadar-me sense dir el que pense de la promesa, fins ara incumplida, de fer, per a tres falles de Silla, entre elles la de Reis Catòlics, uns respectius casals. En primer lloc, que no està mal pensat aprofitar les noves actuacions urbanístiques per a destinar espais municipals a casals, amb condicions d’aïllament i d’insonorització. Així ho planificàrem de fer, sent jo alcalde, amb la falla del Port (parc de les Eres). El que passa amb la proposta del casal de Reis Catòlics al parc de l’Alteró és que el polígon on s’ha d’ubicar està aturat, en part perquè l’actual alcalde l’impugnà quan estava a l’oposició. Jo ja li vaig advertir de les conseqüències que podria tindre la paralització del polígon, i a hores d’ara es veu que jo tenia raó. El tercer casal, el que s’intentava fer al parc de l’Estació és, evidentment, el més impossible, però aquesta és una altra qüestió.

Per acabar, i malgrat que volia fer-ho curt, vull aprofitar per a donar una forta abraçada a tota la comissió de Reis Catòlics, i a tots els fallers i falleres. Sou una magnífica falla, sincera i desimbolta, i puc assegurar que recordaré tota la vida el temps que hem pogut fer coses conjuntament. Que passeu un bon any commemoratiu i... avant. La pròxima fita ha de ser la dels 50 anys!