dijous, 24 de maig del 2012

PROPOSTES A UNA AMIGA

PROPOSTES A UNA AMIGA
Article publicat a elPunt/Avui el dia 24 de maig de 2012

Em demana la bona amiga i lectora del Punt, Mª Dolors Herranz, que faça alguna proposta per a aquest moment tan crític que estem vivint. Encara que m'ho demana a mi, supose que, en sentit general, es refereix a tots els polítics, perquè a mi, com a polític, ja m'ha passat l'hora; jo sols puc parlar com un ciutadà més, això sí, molt indignat i decebut. En realitat, Maria Dolors pensa el mateix que la majoria de la població, escandalitzada davant l'espectacle lamentable i miseriós de corrupció, malbaratament de l'erari públic i mentides, dels polítics; mentre augmenta l'atur, s'arruïnen les empreses i les famílies, de manera imparable. O siga, davant de tanta immoralitat.

Contestant a la pregunta, si es tracta d'economia, puc fer una proposta fonamental: que es pose fre, a nivell mundial, a l'imperi antidemocràtic i especulatiu, de la gran banca, que és l'origen de tots els mals. Tothom sabem ara la gran responsabilitat i el gran poder de les entitats financeres que són les que controlen els estats, enlloc de a l'inrevés. En quant a les responsabilitats concretes de les persones que “manen”, polítics i banquers, jo exigiria la presó per als corruptes i la recuperació de les quantitats defraudades, per a començar a fer justícia. Ara bé, qui hauria d'exercir el control en aquest procés?

Evidentment, el control l'hauria d'exercir el poble. Als països on hi ha més tradició democràtica, que no és el nostre cas, la premsa, més lliure, i el poble, més espavilat, fan difícil o impossible casos com els de l'estat espanyol, on, per exemple, Julio Iglesias no paga a hisenda perquè els inspectors no el troben enlloc, quan tothom sap, de bestreta, on actua cada nit. O on un president d'autonomia, com Camps, s'embruta i deixa embrutar-se als seus amics, inclosos els “amiguitos del alma”, i continua cobrant de l'erari públic .On el rei se'n va a caçar elefants, amb la seua amiga, a càrrec de l'Estat, malgrat la crisi... La meua proposta, és que s'acaben els privilegis i immunitats de tothom, i que qui la faça que la pague.

Evidentment, també propose trencar palletes amb la Merkel i els seus sequaços, perquè la política neoliberal que practiquen és antisocial i classista; perquè volen acabar amb l'estat de benestar i amb els drets dels treballadors; i perquè maniobren i mangonegen en defensa dels interessos de la patronal i pensen que als assalariats que els bomben. Com tenen a Rajoy de la seua part, el que està passant-nos a nosaltres és per això.

Com no hi ha ni un euro a la caixa pública, per a fer diners i pagar, que és el problema immediat de l'administració, se m'ocorren tres coses: primer, aconseguir crèdits extraordinaris, a interès zero, del Banc Central Europeu, directament per als ajuntaments i obligar els bancs a tornar a facilitar crèdits a les empreses i les famílies. Segon, fer que tothom pague, proporcionalment al que guanye i que no hi hagen excepcions, com l'Església, la monarquia o els grans evasors, respecte dels quals s'hauria d'aturar la proposta indecent de Montoro, d'invitar-los a tornar els diners defraudats, amb un tracte de favor, o siga pagant només el 10%, quan qualsevol ciutadà paguem més del 30%. Finalment, per a no tornar-nos a veure en cap altra situació com la que estem patint, jo acabaria amb el centralisme de l'Estat, atorgant l'autonomia fiscal a les autonomies que s'ho meresquen i als ajuntaments, als quals vigilaria estretament perquè no feren barbaritats. Hi ha també el tema dels sous i privilegis dels polítics, que jo regularia i reduiria dràsticament.

Doncs, més o menys, jo crec que tot açò podria servir-nos per a començar a anar millor i crec que, si preguntem, els ciutadans estem tots d'acord. En realitat, ja he fet la prova i quan algú em fa alguna pregunta i els dic el que pense, encara no m'he trobat cap ciutadà honrat que diga el contrari. Ara bé, la qüestió és per què, si tot és “tan evident”, la gent ha donat el seu suport als corruptes i els l'ha negat als més honestos? Per què té el PP la majoria absoluta? Quina pregunta més difícil de contestar! Per què la gent no obre l'ull i s'espavila i planta cara i rebutja els polítics corruptes?

Mentrestant, davant d'aquest panorama i en aquest país on sembla que la moral se l'ha menjada un burro, jo em felicite que cada dia hi haja més gent que va obrint els ulls. Per exemple, estic a Mallorca i m'assabente que vaja on vaja en Bauzà, que és el president amb què Déu ha castigat aquestes Illes, la gent li protesta i l'escridassen, perquè no estan d'acord amb la seua política mediambiental, ni lingüística... A mi em sembla tan bé el que fa la gent, que em solidaritze i els aplaudisc. Els polítics, qui la fa que la pague.