UN PASTOR, PERÒ DE CABRES
La imatge dels bisbes pastors d’ovelles, a imatge del Bon Pastor, ve de les
escriptures, o siga que està molt documentada. Jo m’he entretingut recercant en
la Bíblia i no tinc cap dubte que la idea que els creients són un ramat d’ovelles
i els seus bisbes i rectors són els pastors, és fundacional, paraula de Déu,
doncs.
A partir d’aquesta constatació i a la vista que el cardenal Canyissars va a
la seua bola, en matèries tan fonamentals com el paper de la dona en la
societat i en l’església, o en els temes de la sexualitat, la pregunta que cal
fer-se és si en lloc d’un pastor d’ovelles ell se sent més com un pastor de
cabres, que no és igual, com tractaré d’explicar.
Els pastors d’ovelles són gent senzilla, bondadosa i solidària, com els
ramats que menen. Ho sé de primera mà, perquè he tingut ocasió de parlar amb
alguns d’ells. Els de cabres, també ho sé, són més solitaris i rústecs, com els
seus ramats, avesats a la vida difícil d’uns animals indòcils que, a la més
mínima, salten fora de la tanca i són difícils de menar.
Per les maneres i pels seus exabruptes, l’eminentíssim cardenal Canyissars
s’assembla més, doncs, a un pastor de cabres que no a un d’ovelles. Mentre el
ramader suprem o Sant Pare s’afirma en la seua doctrina d’amor al pròxim, dones
i homosexuals inclosos, el cardenal proclama des de la trona, orgullós amb el
que diu, retronant, que els catòlics
s’han de rebel·lar contra la llei, contra el govern, i que les dones mut i a la
gàbia i que la igualdat de gènere és la fi del món...
No sé què en diuen les dones catòliques, perquè cap monja, cap catequista,
cap congregació devota n’ha piulat. Tampoc hi diuen res els pastors de les
ovelles parroquials, o capellans, que no pensen com ell. El Vaticà també calla.
Canyissars és com Rita Barberà, que donen por i ningú gosa denunciar-los.
Em pregunte qui em dóna veu en aquest assumpte, perquè a mi no m’afecta en
absolut el que diga o deixe de dir el famós cardenal, però si que em preocupen
les repercussions polítiques de les seues paraules, perquè tenen o poden tindre
una influència negativa en les consciències i influir en les conductes socials
i fer-les esdevenir antisocials.
Hi ha també un altre motiu per a tenir alguna opinió i expressar-la, i és
que, precisament si algú no pot fer “política” contra les lleis de l’Estat són
els jerarques catòlics, que viuen a expenses de les dotacions pressupostàries,
les subvencions i les exempcions fiscals. No m’explique per quina raó cap
partit polític pren posicions per a esmenar la irregular situació i acabar amb
els privilegis de què fa ús i abusa, en nom de Déu, la jerarquia catòlica. Quin
temor els infonen? Supose que no tindran por a l’infern. O és que accepten la
fal·làcia franquista que Espanya és catòlica, apostòlica i romana?
L’Estat és aconfessional segons la Constitució. Per molts ciutadans i
ciutadanes que hi haja d’inscrits als llibres parroquials, en realitat els
catòlics practicants són una minoria, perquè la majoria ho són pel folklore familiar.
O han deixat d’ésser-ho, amb tots els respectes per uns i per altres. També hi
ha els creients d’altres religions i sectes i sobre tot els agnòstics i ateus.
Com la Constitució és igual per a tots: o tots moros o tots cristians, però privilegis
per a ningú.
A part que crec que la justícia no pot continuar protegint aquests bisbes
casposos, pastors de cabres monteses. Per això, com estan arxivant les
denúncies que es presenten als jutjats contra ells, l’obligació que tenim és
d’exigir que la justícia siga igual per a tots. Demanar-ho no està de més,
perquè no ha estat així en el cas de la infanta i ara dels bisbes...
Hi ha també el fet ben cridaner que el Vaticà deixa fer aquests
personatges, quedant en evidència la comunió episcopal (es diu així? Escric de
memòria). També deixen en evidència el papa Francesc i, de fet, si s’aclamen a
algun papa no és a l’actual, sinó als antecessors més retrògrades, especialment
a Joan Pau II. Per menys motius dels que fan aquests bisbes, a altres els han
excomunicat. Aquests tenen butlla?
Seguint en la línia bíblica. sense mofar-me de res, i acceptant la hipòtesi
que al darrere dels bisbes hi ha el mateix Esperit Sant, la pregunta que s’han
de fer els qui s’ho creguen és: per què hi ha tantes contradiccions entre uns
bisbes i altres? Per què tantes contradiccions entre les idees que llancen des
de les trones uns i altres? A qui hem d’obeir? Per a evitar contradiccions,
desviacions i males interpretacions, precisament el Vaticà sempre ha practicat
el control més estricte i, per tant, per què no controlen Canyissars, Pla, etc?
Finalment vull reflexionar i fer-me unes preguntes, sobre dos fets, molt
relacionats amb aquests pastors tan reaccionaris i sobre nosaltres els
valencians. En primer lloc, per quina raó el País Valencià i especialment la
diòcesi valenciana dóna un percentatge tan elevat de pastors de cabres com
aquests. Quin dimoni s’emparà del Seminari de Montcada en els anys seixanta,
que és quan tota aquesta gent s’hi formà. En quines pràctiques perverses foren
ensinistrats.
La segona reflexió té a veure amb la relació negativa de tots aquests amb
la llengua. Per què el seu menyspreu i el seu odi a la llengua, que els ha
impedit fins ara i impedeix d’aprovar els missals i llibres litúrgics en
valencià.
Totes aquestes preguntes tindran resposta si els capellans progressistes,
que són més o menys coetanis dels pastors de cabres de què estic escrivint,
s’ho proposen. Jo els anime a fer-ho i fins i tot a visitar coralment el Nunci,
el Vaticà, la Haia i l’ONU, si cal. No percebeu la pudor de sofre que se sent,
amics?
Aprofitant l’ocasió i per acabar, dedique uns versos al cardenal, i a les
dones valencianes, sense mala intenció:
L’eminent
Canyissars / la igualtat d’homes i dones / es passa per l’engonal./
‘Les dones són
esclaves / del senyor’, diu / doncs
que no siguen faves / i que no diguen ni piu. /
Piu, piu, piu, fa la gallina
quica / piu, piu, piu, fa el gall quic...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada