Dones, capellans i sexe
Article publicat a SAÓ, el dia 15 de setembre de 2016
El cardenal Cañizares (jo li dic Canyissars,
en revenja pel seu comportament contra el valencià), ha anunciat la
creació d’una càtedra de la Dona, en la Universitat Catòlica. Doncs,
això serà per a dissimular la seua misogínia, perquè ell a les dones les
vol sotmeses a l’home i esclaves del Senyor, com, per cert, ho volia
l’apòstol Pere. El cardenal també vol les dones lluny de l’exercici
sacerdotal, però en això ja no està d’acord amb els apòstols (Pau als
gàlates; als romans; als corintis; a Timoteu), ni amb el llibre del Fets
dels Apòstols, on surten dones predicant i dirigint cerimònies. Sant
Pere mateix recomana als romans que acullen la diaconessa Febe, perquè
és una activista de la causa.
Amb la càtedra que impulsa el cardenal,
s’estudiaran els textos del Nou Testament i podran assentar-se les bases
que milloren els comportaments dels capellans, bisbes i cardenals
misògins? Així mateix, s’investigaran les “desviacions” anti-feministes,
que s’han produït en l’església al llarg de la història? Cal tenir en
compte que la creació d’una “càtedra” universitària no és garantia de
res, si no hi ha rigor científic, ja que hi ha moltes càtedres al món on
s’ensenyen aberracions, com les creacionistes… També cal recordar que
la Secció Femenina de la Falange tenia càtedres, que deien ambulantes, dedicada a ensenyar “labores”, a cuinar per als marits i a ésser bones xiques. Què farà la càtedra de Canyissars?
El cardenal no està sol en el seu
anti-feminisme, perquè l’acompanyen altres bisbes i molt de clero, tant a
la diòcesi que ell regenta com a d’altres. Curiosament, una bona part
de la nòmina clerical vigent, que té la paella pel mànec a tants llocs,
es formà al Seminari de Montcada, en els anys 60 i posteriors. Què
passava aleshores en aquell centre de formació de capellans i futurs
bisbes? Com és possible que d’allí n’isquera tant de clero reaccionari?
Hi hagué alguna passa demoníaca? Aquestes preguntes les poden contestar
els ex-capellans que hi estudiaven. He parlat amb alguns d’ells, que
actualment són de la flamarada (de la càscara amarga, en castellà) i em diuen que ells també es fan les mateixes preguntes.
Continuem amb la càtedra per a suposar
que s’hi faran estudis i debats, que hauran d’ésser entre
franciscanistes (seguidors del Papa actual) i antipapistes (contraris), o
no seran res. Tal com estan les coses, donaran molt a parlar i podran
arribar a l’espectacle. Pel bé de les persones de bona voluntat, inclòs
el clero, que estan interessades a fer que la societat siga més
igualitària, i més progressista, confie que guanyaran els bons.
Suposem, fins i tot, que per una gràcia
de l’Esperit els bisbes carques, faran una reconversió i es passaran a
la causa feminista, acceptant la igualtat de gènere i que les dones
puguen exercir el ministeri, com promovia Jesús, els apòstols i els
primers pares. Doncs, seria perfecte per a la congregació, per a la
institució vaticana i sobre tot, per a les dones catòliques. També els
qui som fora del ramat, ens alegraríem.
Vull contar ràpidament una actuació que
vaig protagonitzar a Silla l’any 2007. Intentaven commemorar el
centenari del robatori de les hòsties i del copó de l’església, que
foren trobades uns dies després en un camp i que es mantenen incorruptes
des d’aleshores. No se’ls va ocórrer altra cosa que demanar a
l’alcalde, que era jo, un text per a representar aquells fets en públic i
els vaig fer una adaptació de l’auto sacramental de Joan Timoneda, El Castell d’Emaús, on vaig introduir unes “manipulacions”, que ja contaré en detall.
Una d’aquestes manipulacions, que ara ve a
compte, fou de donar tot el protagonisme doctrinari a les tres Maries
(Cleofàs, Salomé i Magdalena), en detriment dels apòstols mascles. Es
tractava d’explicar a un pobre pastor què era tot allò de l’eucaristia.
Per a preparar el text i donada la meua ignorància bíblica, em vaig
assabentar del debat que hi ha obert a l’església, des de fa segles,
sobre si Jesús tenia o no dones en l’apostolat i sobre si les dones han
exercit mai el sacerdoci. M’apuntí a defensar que sí, amb la treta que
acabe de dir. Ho vaig fer per feminisme; supose que també per pura
lògica… Sobre tot, crec, per emprenyar els anti-feministes. A Canyissars
encara no l’havien “destinat” a València.
I posats a fer una càtedra de la Dona,
què en pensen fer del tema de la sexualitat aquests importants i rancis
personatges, per als quals aquest és l’altre leit motiv de les
seues dèries o obsessions. Sense cap dubte, el celibat que han de
practicar, obligatòriament, els amarga l’existència i els manté amb
tantes contradiccions internes i externes. Són víctimes de la repressió
sexual amb què s’han de mortificar i que, al seu torn i doctrinalment,
traslladen als seus parroquians.
Aquest és l’origen d’un dels drames dels
capellans, que vehiculen de molt mala manera, tantes vegades.
Especialment són greus els seus “pecats” de pederàstia que, malgrat que
és ara que han eixit a la llum, han existit al llarg dels temps,
silenciats i disfressats. En aquest tema, l’església sí que ha estat
catòlica, en el sentit d’universal, i és per això que hi ha casos per
tot arreu del món on hi ha col·legis catòlics i escolanets que semblen
àngels. Canyissars es queixava que molts pares no volen que els xiquets
estudien religió, per a separar-los de Jesús. Jo crec que de qui volen
separar-los és, sobre tot, dels professors de religió i dels capellans.
Si accepten el meu suggeriment i creen
també la càtedra del Sexe, haurien de comptar amb les aportacions de la
medicina, de la psicologia i de la sexologia, per a, degudament
informats, poder deixar de dir i d’aconsellar disbarats sobre la
sexualitat i l’homosexualitat i d’inventar-se “remeis curatius” per a
tot el que ells consideren malalties i pecats “nefands”. Haurien de
canviar de registres en matèria de moral sexual. En aquest tema han d’espavilar-se, perquè es poden quedar definitivament sols.
Recorde una visita de Joan Pau II a Xile
(1987), en plena dictadura de Pinochet, a qui, per cert, li donà
escandalosament la comunió. Feia una missa per als joves, a l’estadi de
Valparaiso, ple de gom a gom i començà a arengar-los i a preguntar-los
una sèrie de qüestions, perquè es reafirmassen en la fe. Veritat que
esteu contra la fam en el mon? Tots cridaven, siií! Veritat que esteu
contra la injustícia? Siií! Veritat que esteu contra les guerres? Siií!
Veritat que esteu contra la pobresa? Siií! Engrescat degué pensar que
havia arribat l’hora definitiva i tronà: veritat que esteu contra el
sexe? Nooo! La resposta havia estat tan atronadora que el Papa es quedà
mut i no sabé per on tirar i s’acabà la missa. Aquesta història ha
desaparegut del google, però la recorde.
Finalment a aquesta tropa de Déu els
estaria més a compte ésser tan pragmàtics com el poble que adoctrinen i
haurien de deixar-se de romanços de moral estricta i repressora, de
clara influència jueva. El poble, més realista, sempre ha dit que el
Senyor se’n riu dels pecats del piu. Recorde que, quan jo era escolanet,
un franciscà que venia al poble durant la Quaresma a convertir els
pecadors, deia: feu el que us diem els capellans, però no feu el que
fem. Mai no vaig saber perquè insistia tant, ni perquè ho deia
exactament. Al llarg de la vida he vist que, en efecte, el que fan els
eclesiàstics és, massa sovint, contradictori amb que prediquen.
Crec que les sis contradiccions més
importants d’aquest clero, a més de l’anti-feminisme i de la qüestió
sexual, que ja he comentat, són el seu afany de riquesa, que és una
perversió de la recaptació de l’òbol de sant Pere. També l’ostentació de
les grans patums, que no té res a veure amb la senzillesa del missatge i
del testimoni de Jesús. Crec també que la compra/venda de la salvació
eterna per als parroquians més esplèndids i més arrimats, és una altra
perversió. I la diferència d’estatus en l’interior mateix de l’església
rica i l’església pobra…
Evidentment no estic en el rotllo i sols
escric reflexionant sobre el que llig i hi veig, recordant les pròpies
experiències. En aquest sentit, vull acabar fent memòria de dos oncles
meus, capellans de diversos poblets de Terol, o siga més pobres i sols
que les rates, que sols tenien, per exemple, una abuela per a
soterrar a l’any. Res en comparació als capellans de l’horta, que en
tenien dos o tres cada setmana. I batejos, i matrimonis sense parar.
Quan jo era jove els anava a veure molt sovint i recorde que en una
visita del bisbe (un simpàtic franciscà) un dels meus tios es féu famós
per la resposta a la seua pregunta sobre el celibat: si no nos dejan casar, por lo menos que nos dejen festear. En realitat estaven tan sols que em donaven molta pena…
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada