ENXAMPATS PEL CORONAVIRUS (II)
SAÓ 06/04/2020
El diumenge 29 de març, els amics i jo ens retrobàrem a la tertúlia
telemàtica que fem cada diumenge de confinament pandèmic. Aquesta vegada
s’ha agregat Joan, bibliotecari a punt de jubilar-se. També ho
intentarà la nostra amiga Àngels, femme de bonne vie, que s’ha quedat
aïllada a París i no tornarà a València mentre dure tot açò; allí també
hi ha coronavirus i restriccions, però ella està amb el nou company i
s’ho passa bé; m’ha dit que se’n passen de ratlla, sense precisar-me de
quina ratlla parlava, però d’ella t’ho pots esperar tot. Tira-li, tu que
pots, li he dit. Nosaltres, de novetats personals ni familiars no en
tenim, a no ser que estem covant el virus i que encara no ha fet eclosió;
toquem ferro!
Camil està molt preocupat per l’histerisme social, perquè la gent viu
una angoixa que s’aproxima al deliri, però que s’ho passa a casa i amb
bona voluntat i que, fins i tot ,hi ha gent que s’organitza per a resistir, fent
exercicis i jugant amb els fills, perquè pel carrer, pràcticament no es
veu ni una ànima; segurament, diu ell, és perquè s’està donant molta
informació, de manera calculada, traient les imatges primer xineses,
després italianes, a continuació nosaltres i seguidament la resta
d’Europa i els Estats Units… La gent ens hem fet doncs a la idea que
vivim a tocar de l’apocalipsi. Els esforços dels sanitaris i la gent de
serveis no donen abast. Suposa que, en realitat, hi ha poques coses a
fer que atendre els malalts. Caldrà confiar que els científics avancen
en l’estudi de l’origen i la trajectòria del virus. Quan siga ens hauran
d’aclarir si aquest virus és el resultat d’una mutació natural o és una
maniobra mal calculada de laboratori. Avui mateix, el rector
Ramon Lapiedra, en una entrevista a Levante, afirma que ell ja esperava
alguna cosa, des de la crisi de la Sida, com la que ens ha caigut a
sobre i no exclou que puguem patir-ne més, per tant, si això és el que
pensa ell, amb tot el que sap, la gent que no sabem res és lògic que
ens posem a fer càbales i que alguns s’angoixen massa.
El tema és acollonant, diu Manolo, que confia que sí que ens diran
més coses, quan les sàpiguen. Ara mateix, a tot el món, els científics
estan treballant de valent per a controlar aquest virus i per a
combatre’l amb medicines i vacunes, ja que la indústria farmacèutica que
trobe la solució es farà l’ama del món. També opina que és natural
la histèria social de què parla Camil. A ell, com viu sol, els fills el
volen convèncer que es confine més del que diu el Govern, i per això el
criden tothora perquè no surta al carrer, ni per a comprar el diari, ni
queviures, perquè li ho poden dur a casa, si ho demana a l’ajuntament.
La filla viu a Castelló i el fill a Madrid i estan patint, i ell els
intenta tranquil·litzar, dient-los que ja ho fa així, i que sols surt de
casa a treure el fem o a la farmàcia que està al costat de casa i que
el periòdic li’l deixen a la bústia. Entén que els seus fills estiguen
un poc histèrics, com ho estaran els milers de fills que viuen lluny
dels pares; gràcies a la internet, com a mínim poden parlar i veure’s
cada dia.
Aguado comenta que ja s’ha fet habitual que el veïnat surta a la
porta de casa i als balcons, a fer un aplaudiment en homenatge al
personal sanitari, cada vesprada a les 8. A Silla, i suposa que a més
pobles, s’hi afegeix el retor, tocant les campanes a què és tan
afeccionat. Aquesta manifestació popular s’ha estès per tot el món i ell
creu que és una manera de descarregar la tensió que vivim, i de
creure’s, de fer-se la il·lusió, que anem pel bon camí.
Joan troba d’un oportunisme innecessari que alguns vulguen traslladar aquests aplaudiments dedicats als sanitaris i personal dels serveis, també a l’exèrcit, que no comprèn per què l’han tret al carrer, perquè ja estan els bombers; creu que el poc de ressò que han obtingut és la prova que la gent no es deixa manipular més del compte i sap triar a qui s’ho mereix. Per altra banda troba inoportú que les televisions passen pel·lícules de guerres biològiques i de virus que s’escapen dels laboratoris; ho troba molt cruel, perquè incita la gent a pensar que aquest coronavirus és una creació maligna d’alguns governs agressors, que se’ls ha fet incontrolable per a ells mateixos. Suposa que la tranquil·litat dels carrers és perquè el veïnat està molt acollonat. També pensa que quan s’alçarà el confinament, tota la repressió d’ara es convertirà en festa i disbauxa, que podrà ser l’hòstia, que llançaran les campanes al vol i hi haurà traques… però que, a poc a poc, anirem oblidant-nos-en, encara que el desastre econòmic que seguirà la pandèmia costarà anys i panys de superar.
Aquestes paraules de Joan fan intervenir a Glòria que pensa que, com
sempre, reeixiran els bancs i les grans empreses, mentre que la mitjana
burgesia acabarà desapareixent i el proletariat serà, una vegada més,
qui en sortirà perdent. Per tot plegat i perquè la crisi serà enorme i
mundial, alguns pensaran que ja som en l’apocalipsi, o en un assaig
general, cosa que aprofitaran les religions, per a continuar
venent parcel·les del cel.
El pessimisme de les darreres intervencions fan que
intervinga Aguado, que diu que els joves com ell han passat bruscament
de la il·lusió d’haver començat a treballar, en el seu cas creant
documentals i ensenyant informàtica als jubilats, a estar al mig d’una
enorme turmenta, que no sabien que podia produir-se mai. Com si
nosaltres fossem els responsables, li donem ànims i li assegurem que al
remat tot s’arreglarà. Fina li comenta com ens anà a nosaltres haver
nascut i crescut durant el franquisme i haver coincidit amb la segona
guerra mundial, i que com érem criatures, sols patírem les
conseqüències, com la fam i les condemnes a presó i a mort d’alguns
familiars; els qui patiren més i tot, foren els nostres pares i iaios.
El món no s’acabà aleshores, sinó que es va refer i ara passarà el
mateix, amb l’avantatge que finalment el món, com asseguren Glòria
i Paqui, ja no serà com abans, tot ha de canviar, encara que són molt
optimistes quan pensen que el món serà de les classes treballadores.
Camil diu que ara no és el mateix, perquè aleshores hi havia uns
enemics visibles i poderosíssims: el Franco, Hitler i el feixisme, les
dictadures, el colonialisme, les guerres contínues arreu del món… Ara
l’enemic és un virus desconegut, del qual no sabem ni com immunitzar-nos
ni com combatre’l. El món, ara, s’ha paralitzat més que en cap altre
moment de la història, i a escala mundial. Ens en sortirem? Per a
donar-nos ànims, ens recorda que quan acabà la II guerra mundial i per a
recuperar Europa i combatre el comunisme, tot a l’hora, hi hagué el pla
Marshall dels nord-americans, de l’any 48 al 52, quan tots nosaltres
érem unes criatures; Europa es va refer, menys nosaltres que quedàrem
exclosos, per culpa de Franco. L’any 53, als americans ja els
interessava situar bases estratègiques a la península i a canvi,
perdonaren al dictador, establiren les bases i a les escoles començaren a
donar-nos llet en pols i formatge. Com les bases encara continuen, per
això serem carn de canó en el cas d’un gran conflicte.
Manolo completa la perspectiva recordant l’entrada a l’OTAN en 1986,
pel gir copernicà que féu Felipe González; allò fou un gran frau i, des
d’aleshores, molta gent com jo ja no hem tornat a votar els socialistes,
diu. Ara som doblement carn de canó, perquè una caserna general de
l’OTAN l’han instal·lada a Bètera i en cas d’un gran conflicte no
tindrem ni on amagar-nos. La sensació que tenim, escoltant Manolo, és
que els indis ens ataquen per tots els costats.
Encara que hauríem de parlar del tema reial, el deixem per al
diumenge que ve i continuem amb la pandèmia. Jo també m’he quedat
pensant, quan he llegit l’entrevista de Ramon Lapiedra i m’he preguntat
si hi pot haver alguna relació entre el canvi climàtic i l’aparició
d’aquest nou virus i dels que podran aparèixer. De moment, ambdues
desgràcies humanes són coetànies, i les dues coses ens han pillat
desproveïts de respostes i de polítiques adients per a fer-los front.
Els governs, per la seua part, no es posen tots d’acord, ni sobre com
frenar el canvi climàtic, ni sobre com superar la crisi del coronavirus.
Com ha dit Lapiedra, la humanitat no hem après res de tot el que ens ha
passat fins ara.
A Joan, que és un lluitador de la separació església-estat i ha
reclamat en diversos articles que als bisbes se’ls ha de fer pagar tot
el que ara tenen de franc i fer-los retornar les propietats de què s’han
apropiat i/o furtat, per una gràcia de Franco i d’Aznar, li va agradar
la resposta del rector a la pregunta sobre si hi ha Déu: “no veig cap
raó perquè un ésser així existisca”. Camil, una mica molest, defensa la
necessitat de molta gent de tenir una esperança quan es troba al mig
dels infortunis. Doncs, aquesta gent, si creu en Déu que li rese, diu
Joan, però als qui confiem en la ciència, que no ens embotinen ni amb
resos de carrer, ni amb repics de campanes, ni traient-nos els diners;
nosaltres, en lloc de resar, fem cas als científics, però cadascú és
lliure de creure el que vulga o necessite.
Manolo clou la tertúlia amb una trista i aguda reflexió, que copie
literalment: “estic segur que superarem la tragèdia del coronavirus, que
una vegada més ens en sortirem, però el que passarà és que els del
bàndol religiós continuaran marejant la societat, pervertint la
consciència dels més febles/ingenus i que els del bàndol científic
veurem que els grans laboratoris farmacèutics es lucraran amb les noves
medicines per combatre el virus. I qui pagarà els desperfectes? El
poble, com sempre”. Aguado recorda allò de la font de
Madrid, on es llig:
Deo volente, rege clemente, populo contribuyente, se construyó la fuente,
o siga que perquè Déu ho vol, el rei és clement i el poble ho ha pagat,
s’ha fet aquesta font. Acabem la tertúlia amb un mal gust de boca, però
el diumenge que ve, tornarem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada