diumenge, 17 d’octubre del 2010

DIA DE LA RAÇA

DIA DE LA RAÇA

Article publicat a elpunt.cat el dia 17 d'octubre de 2010

Com les coses de l'escola et marquen per a tota la vida, jo conserve un mal record d'algun dels mestres que vaig tindre, pels anys quaranta. Aquells eren uns mestres franquistes, que conformaven el principal pilar en què es sustentava el règim: adoctrinaven les criatures! Ara, però, el magisteri ha evolucionat molt i els mestres ja no són com abans, malgrat que encara puga quedar algun cavernícola en exercici.

Entre les múltiples commemoracions que celebraven, mitjançant les quals ens arengaven, hi havia la del dia de la Raza, commemorant que Colom descobrí Amèrica. Ja podeu imaginar les mentides que ens deien sobre aquell famós Descubrimiento i sobre la conquesta dels indis i, per tant, quan anys a venir vaig poder saber la veritat històrica de tot allò i tot el que patiren els indis, em posí del seu costat i en contra de tot el que m'havien explicat a l'escola, la Pilarica inclosa.

Allò, però, no s'ha acabat i ells continuen fent festa, que ara diuen de la Hispanidad. I com aleshores, ens obliguen a secundar-los a la força, raó per la qual cada any manifeste el meu rebuig escrivint alguna cosa i fent algun comentari a amics i alumnes. Els anys que he estat alcalde de Silla ho he pogut fer especialment, perquè em neguí a pagar cap piscolabis commemoratiu, a la caserna de la Guàrdia Civil, com havien fet i tornen a fer els altres alcaldes. Així que, per aquestes raons, i per altres, tot el que fan aquest dia em resulta aliè i rebutjable.

Enguany s'ha donat el cas que, com fan engolir a tothom, per la tele i per la premsa, les seues desfilades i misses, no han pogut amagar la sonora xiuladissa que uns quants patriotes de la raça dedicaren a Zapatero, sense respectar ni als difunts. A mi allò em deixà indiferent i és raonable, que es fota en Zapatero, pensí, però, no ho és que a Rajoy, a l'Aguirre i altres dirigents populars els haja semblat bé. Però així estan les coses i ja veurem com reaccionen els populars quan els toque rebre.

Tot plegat, però, tot l'espectacle ha resultat esperpèntic i genuïnament espanyol, o siga que nosaltres no hi tenim res a veure i, per tant, nosaltres no havíem de fer aquesta festa i que em perdone la Pilarica i la branca aragonesa de la meua família, que per ells no va.