Un Papa independentista i els missals valencians prohibits
Article publicat a el Punt/Avui el dia 12 de juliol de 2015
El Papa, com tots els xiquets sud-americans, quan anava a escola cantaria l'himne d'Argentina: “Oid mortales, el himno sagrado, libertad, libertad, libertad, oíd el ruido de rotas cadenas”. Els xiquets bolivians canten paregut: “Es ya libre, este suelo; ya cesó su servil condición”. Per la seua banda els equatorians canten: “Indignados tus hijos del yugo, que te impuso la ibérica audacia… cedió al fin la fiereza española”. Finalment, els paraguaians: “A los pueblos de América, tres centurias un cetro oprimió; mas, un día, soberbia surgiendo, ¡basta!... dijo, y el cetro rompió”.
Les cadenes i el ceptre són la corona espanyola i la servil condició,
que es tragueren de sobre, era la d'ésser súbdits d'Espanya. No sé si el
ministre d'Exteriors, Garcia Margallo, sap res d'açó, ho dic per la
marca Espanya.
M'he entretingut a cercar els himnes dels tres
països objecte de la visita papal i tots van pel cantó antiespanyolista.
Si això és el que canten aquells xiquets, ja us podeu imaginar els
llibres d'història que estudien. Per altra banda, aquests himnes també
els canten en guaraní: Tetãnguéra Amerikayguápe... En quitxua: Llaqtanchik pata hatum sucinta… En aimara: Qullasuyu jach'a sutipa... O en moxeno: Taegnepo titotijvocrepo... O siga, com ací, ha, ha, ha. Per cert, totes aquestes llengües s'han emprat en les misses papals.
M'hi
he capficat amb aquestes reflexions catòliques sense cap altre interès
que el polític, evidentment. I ho faig a partir de les paraules papals
que ha dites a l'Equador, que celebrava el bicentenari de la
Independència. La independència, segons ell, “va néixer de la falta de
llibertats. Va ser un crit nascut de la consciència d'estar essent
oprimits i saquejats”. I afegí que allò “fou contundent quan es van
deixar els personalismes a banda”, referint-se al universal i triomfant
aixecament contra Espanya.
He pensat immediatament si aquest pare
sant dirà el mateix si mai ve a Mallorca a fer sant a Ramon Llull, per
exemple, o a València a la beata Pepa de Benigànim o a Barcelona a
l'abat Escarré. També he pensat en el papista Duran i Lleida, quan el
Papa ha dit que els americans en aquella conjuntura independentista,
deixaren els personalismes a banda; mira, com en Duran, m'he dit. També
he pensat en el famós cardenal de València, el de la capa de més de 5
metres, desaprovant fer missals en valencià, mentre que allà el Papa fa
tot el contrari.
Evidentment, estic convençut que ací el Papa, com
han fet els seus predecessors, diria unes altres coses, perquè
l'església catòlica té un discurs per a cada ocasió, el discurs que més
els convé als parroquians més addictes i als interessos del Vaticà. Bons
són ells. Ací no se sap per quin desig o maledicció dels déus, o per
quina mala pata, l'església no vol problemes ni amb els blavers ni amb
govern espanyol, i diu la missa que ells volen oir, en castellà i es
posicionen a favor de la “unidad de la patria”.
Evidentment
el clero valencià, com tots nosaltres, van oir altres paraules que
llibertat, quan anàvem a escola i estudiàrem que hi havia un dia de la
raça i que els sudamericans volien molt a la Madre Patria. I cantàvem el
Cara al Sol. Sense cap dubte, els seminaristes de Montcada, d'on
prové el cardenal, tingueren dosis afegides d'idees perverses i
carques. De tota manera, la societat ha evolucionat i tothom, o els que
hem pogut, ens hem tret de sobre tota la caspa possible, menys els
bisbes valencians, mira per on.
Com siga que per sobre de tota la
congregació valenciana mana el cardenal d'Utiel (ruta del vi), i que
quan Sa Eminència locuta, causa finita, o siga que quan ell parla tots
panxa a terra, passa que ell no està d'acord que els creients valencians
tinguen un missal en valencià, ni que resen en valencià; ja està. Ell
no accepta que de la traducció dels textos litúrgics se'n faça càrrec
l'Acadèmia Valenciana de la Llengua, que compta amb acadèmics que són
notoris creients i que, a més, són savis lingüistes. Ell i els seus
assessors, a aquests no els consideren de la corda i s'ha acabat. Ja pot
dir el que vulga la filologia, perquè ací sols va a missa allò que ells
volen que vaja.
Així que mentre el Papa es mostra independentista
o entén de què va la cosa, el cardenal de la capa va a la seua bola.
Tenint com tenen la mateixa font d'inspiració (l'Esperit Sant, diuen)
podrien posar més atenció i coordinar-se millor? Especialment em
referisc al cardenal, és clar, que és el més reaccionari. Els qui em
coneixen ja saben que vaig de conya en les qüestions de fe, però vaig
molt seriosament en el tema de la llengua.
Per cert, ja que les
regles de funcionament dels confrares catòlics són tan jeràrquiques,
pense si Roma podria intervenir en l'aprovació del missal i del
devocionari valencians. M'ho pregunte amb ingenuïtat, però també amb
mala fe, perquè sé massa coses, que he viscudes o m'han contades, com
per a saber que la resposta és que no, que Roma no es mullarà el cul.
D'aixó en diuen la diplomàcia vaticana, que fan servir quan els convé.
De
res ens serveix, doncs, haver tingut dos papes i tants cardenals,
bisbes i canonges valencians. Tampoc ens serveix de res que hi haja
tanta documentació en català als arxius vaticans (les cartes dels
Borges, per exemple); ni haver tingut un sant, com Vicent Ferrer, a qui,
entre altres miracles, el canonitzaren perquè predicava per tota Europa
in vulgari catalanico sive valentino (en vulgar català o siga
valencià) i cadascú l'entenia en la seua llengua pròpia. Ni tenir Ramon
Llull a punt de santificar. Etcètera. Res. Per tant, açò és una bufa de
pato, que ni el papa Francesc pot arreglar.