On hi ha amor, hi ha Déu (i si hi ha propietats, millor)
Article publicat a el Punt/Avui el dia 27 de desembre de 2014
Em referiré en primer lloc al bisbe Salinas i
desprès diré alguna cosa sobre les propietats de l'església. Comence pel
bisbe, recordant l'himne ubi caritas et amor est, Deus ibi est,
on hi ha amor, allí està Déu, així que ja està tot dit. Sols afegiré que
quan dues persones es tenen amor no importa ni l'edat, ni el sexe, ni
la raça, ni la religió; altrament, negar-ho, prohibir-ho, denunciar-ho,
és negar els drets humans. Per tant em sembla una ingerència tot el que
s'ha dit sobre el cas del bisbe i la secretària.
Ara bé, m'intriga
saber com hauria reaccionat l'implicat, si els fets que se li
atribueixen els haguera comès qualsevol altre parroquià; i encara més,
si haguera estat un clergue. Sembla que en els escàndols de la diòcesi,
el bisbe ha estat contundent, així que s'aplique la medicina. En el
moment que redacte aquest article tampoc se sap com reaccionarà la Santa
Seu. Però açò, en realitat, em deixa indiferent, sinó fora pel que ara diré.
El
que sí que té importància i no té remei és que el bisbe, malgrat que és
valencià, i que ha estat bisbe a Catalunya i ara a Mallorca, encara és
diu Javier. Com m'indigna el botiflerisme, és per això que el rebatege
com Déu mana: Xavier. En la cosa de dir-li Javi en la intimitat no m'hi
pose, perquè d'internis neque ecclesia; de tota manera, seria Xavi.
Precisament
segons l'església, el bisbe hauria d'haver-se incardinat en la cultura
del poble que pastura. Ell i tota la cúria haurien d'aclarir-se
lingüísticament. Ja els vaig retreure el 3 de gener de 2014, la poca
cura que havien posat en la preparació en català dels textos del cant de
la Sibil·la de la Nit de Nadal, que entenguí que responia al menyspreu
per la llengua del bisbat. Sobre la qualitat del català oral del bisbe
no diguí res, però el trobí desidiós i censurable.
Però, el que
més m'ha preocupat és que aquest escàndol l'han organitzat precisament
l'any que volen fer sant a Ramon Llull, ja que pot haver-se posat en
perill la canonització, si al Vaticà es prenen a mal l'aventura del
bisbe. Fins ara, en més de 600 anys, no ha estat possible reconèixer els
mèrits de Ramon Llull, per enveges, per intrigues, per política i només
faltava aquest escàndol, enguany.
La Inquisició que dirigia
Nicolau Eimeric (gironí i frare dominicà; segle XIV) s'oposà a la
canonització, amb arguments que eren fal·làcies, sobre els textos i la
doctrina del nostre paisà. Els dominicans han estat de sempre els
detractors de Llull, que era franciscà i ja se sap que aquells els tenen
una especial mania persecutòria. La censura sobre Ramon Llull, doncs,
l'han mantinguda fins ara.
Quin interès han posat a l'església
espanyola per a refer l'error? Cap. Com Ramon Llull escrivia en català,
en llatí i en àrab i no sabia castellà, serà per això. Pel que fa als
mallorquins, a mi m'ha indignat trobar-me l'església de sant Francesc,
on està la tomba de Llull, pràcticament sempre tancada, frustrant els
meus intents de visitar-lo i dipositar el meu euro en l'almoiner que hi
tenen parat per a fer-lo sant. Protestí en un altre article i no m'han
fet cas mai.
Els mallorquins més de missa i d'estudiar als
jesuïtes, que són els qui han organitzat aquest sarau bisbal i que són
tots del PP, tampoc han tingut massa interès en Ramon Llull.
Evidentment, si volien prohibir l'ensenyament i l'ús de la llengua
catalana a l'escola i a l'administració (govern de Bauzá), com han de
voler que facen sant l'escriptor català més important i el primer de la
història? Fins i tot s'oposaren a l'Institut Ramon Llull! Quins penques!
Per
tot això i tornant a l'afer del bisbe, no seria gens d'estranyar que
tot forme part d'una maniobra per a enterbolir la canonització, una
vegada més. Fins i tot pot ser que haja estat cosa del mateix Satanàs,
que odia els sants. Especialment a Ramon Llull, perquè després de dur
una vida alegre i pecadora, es dedicà a Déu i als àngels de manera
exemplar i a convertir moros. Això el dimoni no ho haurà pogut pair mai.
L'altra
qüestió de què vull parlar és de les propietats de l'església. Ho faré
curt i ràpid, perquè vull tornar-hi més a fons, quan podré. De qui són
les esglésies, les ermites, els cementeris...? Del clero o del poble?
Haurien de ser de qui ho ha pagat, que sempre ha estat el poble, però
l'església diu que no, que tot és d'ells.
Tradicionalment no s'ha
fet res per aclarir aquest enfrontament i l'església se n'havia apropiat
de fet, però no de dret, de manera que res no figurava inscrit als
registres de la propietat. Durant del govern d'Aznar degueren pensar que
podria passar com a França, on l'Estat és el propietari de tots els
edificis religiosos, des de 1905. Així és Aznar autoritzà l'església a
l'apropiació de dret i la inscripció en el registre, amb l'exempció de
pagar cap impost.
I s'inscriviren els edificis de culte i també
els col·legis, les cases, els pisos i els palaus, en que hi viuen ells, o
lloguen o hi fan negoci amb l'ensenyament. Tots quedaven exempts de
pagar impostos. Evidentment estem davant d'una aberració de la dreta,
però que molta gent d'esquerres, lliurepensadors, progressistes, en
realitat ho han acceptat (con la iglesia hemos topao, diuen).
Com
jo pense igual que els francesos, que aquestes “propietats” són del
poble, que les ha pagades al llarg del temps, tornaré a parlar-ne i ho
aprofitaré per a referir-me a la diarrea mental d'alguns polítics del
meu poble (Silla). També cercaré més informació del bisbe mallorquí.
Lucreci deia: illa religio scelerosa atque impia facta, fou la religió que féu fets malvats i impius. Bon Cap d'Any!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada