DE FORA vindran que de casa ens
trauran
Ben a prop de casa s’han establert diversos comerços que regenten xinesos,
pakistanesos i marroquins. Els primers han obert una botiga de roba, la típica
botiga on hi ha un poc de tot i molt barat i un bar. Els altres han obert dues
botigues de fruites i verdures. Especialment em referiré al bar, perquè vaig
cada dia i sovint i també perquè els he anat coneixent i ja tenim una certa
confiança, raó per la qual em pregunten moltes coses d’ací i jo els en pregunte
d’allà.
El bar l’han instal·lat en el carrer més cèntric de Silla, en una cèlebre
casa que han comprada, passant per sobre d’altres veïns que també la cobejaven.
Per una idea del fill, Jiahong (13 anys), l’han batejat La Llimera, arbre que
existeix en la part del corral, que han respectat i que s’ha convertit en un
lloc màgic per a anar a prendre el vermut.
Tota la família treballa al bar, els pares i els dos fills, que ja ajuden
en coses menors; la filla gran, Esther, té 14 anys i la més menuda, Núria, 4;
també hi ha els avis paterns, que col·laboren. Tots ells parlen xinès entre
ells, i els fills també parlen valencià, traient bones notes. Des que vingueren
a Silla han anat a la línia en valencià, perquè els pares trobaren més lògic
elegir aquesta línia. Quan els preguntí em digueren que “polque estamos en
València valenciano, en Palís, flancès”.
Mengen al bar i m’hi he fixat en la dieta, molt austera, però molt
aromàtica, gustosa i suficient. Els xiquets estan esplèndids. Un dia que havien
fet arròs bullit, amb cogombre de mar, pèsols i vi blanc, m’invitaren, amb un bol
d’aquest arròs. Açò, alguna cosa més i un poc de fruita constitueix la seua
dieta. Altre dia mengí un platet de fideus fins, amb carabassó i carn de porc.
Desdejunen llet i galetes, piquen alguna cosa per la vesprada i sopen molt poc,
perquè “de noche no es comel bueno”, em diu Li, que és el pare.
Treballen unes 15 hores cada dia. Els fills distribueixen el temps entre
l’Institut, estudiar i ajudar el negoci familiar. Jiahong fa piragüisme a
l’Albufera (dubtava entre fer música o un esport). Ester vol estudiar una
carrera d’enginyeria. Mentre hi viuen i treballen ací, estan fent-se una casa a
la Xina, en un poblet no molt lluny de Xangai, que m’han mostrat en fotografies.
Vora trenta hores d’avió per a ells no significa gran cosa, si han d’anar-hi a
solucionar res o passar uns dies.
Conte aquesta història perquè he pensat la diferència cultural d’aquesta
gent i la nostra, el distint valor que li donen al trebal i a la solidaritat
familiar, i també com són de pràctics en el tema de la integració a la nostra
societat. De fet saben més que molts veïns de tota la vida sobre els ajuts de l’administració
a les famílies i al comerç; ja coneixen l’avifauna de l’Albufera i s’han
agenciat de xarxes per a pescar carrancs, anguiles, etc. Coneixen totes les
ofertes d’activitats esportives i culturals, molt millor que molts indígenes
locals. Crec que s’han integrat més a nosaltres que no ho faríem nosaltres si
marxàrem enllà. Com deia un andalús, que treballava a Líbia,: “mira que lo moro
son cerraos, solo hablan en moro, no hablan españó pa na”; això mateix diria
dels xinesos: és que a la Xina sols parlen xinès.
Una conseqüència del seu sentit del treball i de la responsabilitat és que
mantenen el bar obert més hores que cap altre del poble, i per descomptat els
dissabtes i diumenges, com abans passava ací. També ho fan els pakistanesos amb
la tenda de fruites i verdures.
Jo recorde quan era una criatura i en ma casa tenien una botiga, que no
tancaven mai. Abans ací la gent treballava com els xinesos; després vingueren
les comoditats de la vida moderna, les vacances, la caseta del camp, la
reducció de les jornades laborals... No estic defensant que siga millor
treballar 15 hores que vuit, és evident. Però constatar que sí que ho fan
aquestes persones i que han vingut a treballar, no a robar-nos res.
Saber aquestes coses és molt convenient per a nosaltres, perquè hi ha gent enverinada
contra la immigració, com si foren cap perill per a nosaltres. No és cosa sols
d’ací, perquè a tota Europa hi ha un revival xenòfob, immoral i anticristià,
que és molt perillós. Curiosament els partits més xenòfobs són la dreta i
l’extrema dreta, o siga la gent que va a missa. El cas més absurd és el
d’Anglaterra, on no hi ha atur (un 5%, això no és res) i els conservadors volen
fer fora els estrangers. Què passarà amb els milers i milers dels nostres joves
que hi treballen?
Parle amb un bon amic, Vicent, que té el cap emboirat en aquest tema i
intente fer-li veure la contradicció que significa que Europa, que s’ha format
a base d’immigracions i d’emigracions, vulga tancar ara les portes a ningú.
Nosaltres concretament hem forçat a emigrar a Amèrica masses de treballadors
que fugien de la fam, que s’hi establiren a treballar i donar marxa a la
família, cosa que no podien fer ací. I fugint de les guerres, per exemple de la
guerra civil espanyola. Quin tracte donaren a l’Argentina, a Mèxic, a Cuba, als
EEUU... als nostres exiliats?
Els qui venen de fora no ho fan per llevar-nos res, sinó per a treballar i
viure, perquè no poden fer-ho als seus països. Així que la frase amb què
comença aquest article de fora vindran
que de casa ens trauran, no és aplicable als immigrants, Vicent. I si els
que venen és per a fer mal? Ah, doncs se’ls haurà d’aplicar la mateixa llei que
als nostres xoriços i malfactors, no? De tot hi ha en tot el món. Li recorde
quan criticàrem al cardenal Canyissars perquè digué que “todos no son trigo
límpio”, referint-se als refugiats i oposant-se a la seua acollida. Jo vaig
escriure que tampoc tots els capellans eren “trigo límpio”, però que això no
volia dir que ho hagueren de pagar els justos pels pecadors.
I els negres que van a collir taronja per meitat de preu que nosaltres? És
cert, li dic, però qui és pitjor? L’empresari que els lloga (sense papers, ni
segurs) per guanyar el doble que si contracta un valencià, o el negre que ho fa
per poder menjar i alimentar la família? El que seria just és que ningú
sub-contractara negres, i que aquests tingueren els papers en regla. Li recorde
un cas que vaig presenciar essent alcalde, quan la policia enxampà una dotzena
de jovenets trencant melons a pedrades; els dugueren a l’ajuntament i
reclamaren la presència dels pares. Hi havia entre ells dos marroquins, que es
coneixien de l’escola. Una mare li deia a una altra: “a mi hijo le he
dicho que no quiero que vaya con los moros, mira lo que pasa…”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada