divendres, 19 d’agost del 2022

ATRAPAT ENTRE EL GLAUCOMA I LES SEQUELES DE L’ACCIDENT
 
Publicat a Levante-EMV el dia 6 d’agost de 2022
 
Les seqüeles de l’accident de l’any passat (continue mig derringlat), més el glaucoma, que m’impedeix veure a més d’un pam de la pantalla de l’ordinador o de qualsevol llibre o diccionari de consulta, em tenen atrapat, com si foren maleficis de bruixes, creant-me enormes dificultats per a continuar en la feina, Rellotge en mà, necessite el triple de temps que abans i em quede curt, en cada sessió encreuatera, de manera que m’esgote cada dia més i note que gairebé no arribe. Mentre que abans veia el que escrivia o el que cercava en un llibre, pràcticament de reüll; ara he de posar els ulls fixos sobre l’ordinador, amb la pantalla més gran possible i a mig pam del nas i se’m desenquadren les lletres, repetisc el que acabe d’escriure, no controle la mecanografia... Tot és tan terrible que pense que m’ha arribat l’hora dels adéus. Intentaré arribar a l’encreuat que farà 8.000, que serà a finals del proper més de maig, pràcticament coincidint amb el meu vuitanta-unè aniversari. He de dir que el cervell continua funcionant-me prou bé i que és gràcies als encreuats, que són uns exercicis molt recomanables per a mantenir vives les neurones.
Encara no he informat la direcció del diari de la decisió que he pres, però confie que ho entendran; ara estic avançant, urbi et orbe, que he arribat al límit. Quants anys fa que estem publicant mots encreuats? Al Levante seran més de 24 anys, però comptant des dels primers, que publiquí a Valencia Semanal, potser que he estat més de 44 anys dedicant-me’n. La producció més duradora i la més compromesa ha estat la d’aquest diari; tinguem-ho en compte.
Quan m’hi posí pensava que els encreuats eren una eina més per a la normalització lingüística, en què estàvem i estem capficats milers d’ensenyants i institucions del País Valencià. Fou en un debat sobre el tema que una jove preguntà per què no teníem “crucigrames” en valencià, com tenen totes les llengües, i un periòdic d’esports, va dir un altre; i revistes de xafardejos... Em vaig comprometre a fer encreuats i... fins ara. Confie que algú/una continuarà la tasca i la millorarà. Si es compleix el calendari que he esbossat, jo plegaré en 10 mesos (maig de 2023). Poseu-vos, doncs, a assajar els qui us sentiu amb ganes i esperem que la decisió de la direcció del Levante continue sent-nos propícia com sempre.