divendres, 19 d’agost del 2022

GUIRIS QUE SÓN GUIROS
article publicat a Levante l'11 de juliol de 2022

En resposta al meu article sobre els guiris i els guiros, rep un correu d’Aina Riera que em diu que està d’acord amb la meua proposta de distingir els guiris, que serien els bons, dels guiros, que serien els dolents, però sols en línies generals, perquè a Mallorca ha vist guiris anglesos que es molesten si no els parlem en anglès, o siga, que fan el mateix que els guiros espanyols supremacistes. Com t’ho expliques, em diu, aquests anglesos són guiris o guiros?
Li reconec que he generalitzat, suposant que tots els guiris estrangers són bons, sense tenir en compte que supremacistes els hi ha també a Anglaterra i als Estats Units (els partidaris de Trump, per exemple). L’actitud d’aquests anglesos que em conta s’explica pel fet que l’anglès s’ha convertir en l’idioma més universal de tots i, doncs, és fàcil que hi haja anglesos, que no saben sociolingüística i que estiguen tan obnubilats com els espanyols.
Uns i altres s’equivoquen, perquè totes les llengües són tan importants com la d’ells, amb la particularitat, que la nostra és la nostra i que són ells (espanyols i anglesos) els qui hi venen i, per això mateix no tenen cap dret a imposar-se. Segurament aquests anglesos que em diu Aina Riera també estaran en contra que Escòcia vulga fer un nou referèndum per a independitzar-se d’Anglaterra, cosa que nosaltres devem recolzar com faran ells quan fem els nostres respectius referèndums.
Aprofite per a recordar-li que també vaig dir que no tots els espanyols són guiros i que als qui ens respecten els ho devem agrair i respectar; contràriament, als guiros que no ens respecten, els devem denunciar.