LA CONFESSIÓ DE COTINO
Article publicat a el Punt/Avui el dia 29 de juny de 2014
He tingut un malson: he vist el senyor Cotino donant-se cops de pit, mea
culpa, mea culpa i aproximant-se a una de les garites o confessionaris de
l'església. Curiosament, jo no entre a les esglésies sinó és amb intenció
estrictament artística o historicista, i no m'explique com he somiat Cotino dins
d'una església. L'home s'agenolla i comença a confessar els seus pecats. El
capellà es veu que és amic i li dóna colpets al muscle, supose que per a
tranquil·litzar-lo. Cotino està nerviós i posa cara de pena. Jo estic
petrificat, amb la mirada fixada en aquella escena i la suor em raja esquena
avall, gairebé com en una pel·lícula de terror... De sobte, Cotino i el
confessor se n'adonen que hi sóc, escodrinyant-los, i es giren cara a mi, amb
uns ulls que esgarrifen... Uuh! Em desperte mentre el cor em batega amb
força.
Els somnis ja se sap que, des de Freud ençà, són objecte de moltes
conjectures, per tal d'interpretar-los. Encara que no em refie un pèl dels qui
saben interpretar-los, m'agradaria que algú m'ajudara i mantinc una conversa
semiprofessional amb una amiga, Sara, que és psicòloga i que s'hi ofereix.
Quedem també amb l'Enric, que és un altre bon amic.
Sara em diu que Cotino, “com ja ho has comentat més d'una vegada en els teus
articles, t'obsessiona un poc; et passa el mateix amb Eliseu Climent. Crec que
tractes d'oblidar-los, però el fet que de tant en tant apareguen als diaris,
fent alguna de les seues mangarrufes, t'indigna. I això és el que et fa somiar
amb ells. No crec que hi haja res obscur ni secret entre vosaltres, supose”.
Em diu que en el cas de Cotino, “a qui tu consideres un beato i una mala
persona, com és de l'Opus, sempre el somies en contradicció amb les seues
manifestacions religioses, perquè vols posar de relleu la seua hipocresia: la
diferència entre el que diu que creu i allò que fa en la seua vida política, és
total. Recorde com el ridiculitzares quan li dugué a Camps el llibre de Job,
perquè li servira de consol durant el judici dels vestits de la trama
Gürtel”.
Enric està en silenci i prenent notes; en realitat està fent versos. En
acabant ens els llig: A Cotino per ser qui és/ no li han valgut de res/ ni les
misses, ni el rosari/ ni tampoc l'escapulari./ Ha perdut l'ànima, a més a més,/
i tot per l'interés/ de fer la família més rica./ Com li han descobert el
merder/ a vore ara com s'explica/ I de tot aquest afer/ qui s'alegra és
Llucifer.
Enric és així i fa versos com Horaci; el problema és que, quan comença, és
difícil aturar-lo. De fet, a continuació ens recita els versos que li havia
dedicat a Mònica Oltra, que porta escrits en un paperet. En això fa com don
Manuel Sanchis Guarner, que també escrivia notetes en trossets de paper, perquè
aprofitava fins i tot els marges dels folis. Una jove portuguesa, que vingué a
València amb una beca, a treballar amb ell, em deia que les seues notes la
posaven nerviosa, perquè don Manuel escrivia as faldinhas, o retallets de
paper.
Deixem que l'Enric ens llija els versos que porta escrits: Un partit de
corruptes, el PP,/ mentiders, vils i retorts,/ lladregots de mala fe,/ han fet
fora de les Corts /Mònica, que desimbolta/ els diu les veritats:/ hipòcrites!
gentola! corruptes! descarats!
La conversa deriva cap als temes de moralitat i com Cotino és del gremi de
les sotanes (Opus), en parlem. La religió, com el sexe, formen part de la vida
íntima de les persones i per tant ningú ha de criticar ningú, sobre si és
creient o no. Però, hi ha uns casos molt peculiars. Si un polític s'aprofita de
la religió per a tractar de guanyar-se la confiança dels votants conservadors és
evident que està polititzant la religió i per tant és legítim recriminar-lo, i
més encara si fa res que siga el contrari del que creu. El lucre, el tràfic
d'influències, cobrar comissions, pagar en negre, etc. per tot açò el polític
hipòcrita ha de ser recriminat, perquè enganya l'electorat tapant-se amb la capa
de Déu. Si tot açò, a més a més, és pecat caldrà que el Papa en diga
alguna cosa... N'estem d'acord.
Pel que fa al sexe, jo ja m'he pronunciat més d'una vegada: si el polític es
paga ell els seus polvos, avant i que li vaja bé, perquè serien polvos privats;
però si van a càrrec dels pressuposts públics, això ja és una altra cosa, perquè
en aquest cas són polvos públics. Estem d'acord i tornem al tema de Cotino, que
ens ocupa avui.
D'on ve Cotino? De Xirivella. No, home, d'on ve el cognom? Diccionaris en mà,
segons la Real Acadèmia Espanyola, cotino ve de cotín/ cutí, i del francès
coutil, i vol dir tela de llenç ratllat o amb dibuixos per a fer les cobertes
dels matalassos. El diccionari de l'Enciclopèdia Catalana diu el mateix. O siga
que cotino, cotí, cutí, vol dir matalasser.
I l'Enric és demana si no hi ha un sant Cotí, que en castellà seria san
Cotino. Tractant-se del numerari de l'Opus Cotino seria perfecte tenir un sant
en la família. Doncs, sembla que no. He remirat la llista del santoral i no n'hi
ha encara cap sant Cotí. Així que, a no ser que el pare Bausset, monjo de
Montserrat, diga una altra cosa, el seient de sant Cotí està lliure. Seria una
passada que l'acabara ocupant Cotino: sant Cotí Ferrer!
L'home és mereix la glorificació, perquè els pecats ja els tindrà perdonats,
amb les amistats que té al cel, especialment amb sant Joan Pau II, a qui li
organitzà el viatge a València. Li hauran perdonat fins i tot que desaparegueren
tants diners d'aquell viatge. Ara, amb la consciència perdonada i tranquil·la i
sense les obligacions del càrrec, que ha de deixar (Fabra dixit), seria un
colofó a la seua carrera d'oportunitats i d'hipocresies: sant Cotino! Verge,
màrtir, confessor, doctor..., a elegir. Així s'escriu la història a València
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada