dijous, 19 de novembre del 2015

BOUS I PROGRÉS, CONTRADICTORIS A SILLA



BOUS I PROGRES, CONTRADICCIONS A SILLA

Aquest article estava pensat per a publicar-lo a la premsa valenciana, en repulsa de l’atorgament del Porrot d’Honor de Silla, de 2015) a Joan Francesc Mira (quicomiro per a entendre’s). A darrera hora, però, he desistit d’enviar-lo a la premsa i deixar-lo en el meu blog personal. Possiblement hauré evitat algun disgust, com per exemple a l'impulsor de la idea de l'atorgament, Benja Domènech.

Dos joves silleres, amigues i fans, em pregunten com és possible que un govern municipal de progrés com el de Silla (PSOE, Compromís, EU i Podem) lliuren un Porrot d’Honor a l’autor de “Bou de Foc”, de Joan Francesc Mira, que és una exaltació del bou embolat. Ho troben contradictori i no ho entenen. No sé com respondre'ls d’una manera objectiva.

D’això ja fa molts anys, els dic. Però aquest senyor encara n’és un defensor, i pots comprovar-ho si cerques per internet els seus articles, em contesten. Els recorde que d’aquest autor no cercaré res, perquè no m’interessa, però que les crec i, en efecte, si és com diuen aquest premi és una contradicció.

Elles i jo ens coneixem de fa molts anys. Em diuen que massa i tot, perquè eren unes jovenetes quan les ensinistràvem en l’Institut de Silla. Jo també era jove i elles, les meues primeres alumnes i, des d’aleshores, estem molt units afectivament i ideològicament. Quan vaig ser expulsat de la docència, continuàrem mantenint molta amistat i hem coincidit en moltes maniobres i mogudes. Per exemple, en el nacionalisme.

També hem col·laborat en les batalles per la llengua; en la defensa d’una bona biblioteca pública; reclamant la llibertat, l’amnistia i l’Estatut d’Autonomia; perquè no feren la pista per les Eres... Tota la vida així. També coincidim en la defensa dels animals i l’ecologia i en la repulsa dels bous.

Sempre defensaren i defensen la participació de la regidora Empar Hostalet i la meua, en els dos governs del quadripartit i també defensen que jo arribara a l’alcaldia. Malgrat que aquell pacte es féu amb dos partits de la dreta més carca, UV i el PP,  i també amb EU, elles sempre han mantingut que qui més profit en va treure, per al poble, va estar el nacionalisme. Jo crec el mateix.

I això que jo no vaig fer res per prohibir els bous, els dic. Evidentment, amb aquell govern de quatre partits, cadascú d’una mare, i amb la majoria de regidors partidaris dels bous, el Bloc podíem posar una mica d’ordre i prou. Ara, però, amb aquest segon quadripartit i amb la majoria dels regidors en contra dels bous, és evident que es poden fer les coses d’altra manera, com prometeren.

Els recorde que jo vaig actuar de la mateixa manera amb les falles, que tampoc m’agraden. I que, malgrat la meua desaprovació de les dues festes, em comportí bé i ni els fallers ni els taurins s’han queixat mai de mi, com molts així m’ho han manifestat.

Com elles saben que jo sempre m’havia oposat al nomenament d’aquest porrot, encara que no era exactament pel tema dels bous i que fins ara ho havia aconseguit, ara volen fer alguna cosa per a manifestar el seu disgust, però no saben què. Per la meua banda, els promet que escriure sobre el contingut d’aquesta conversa, que és el que estic fent.

I tu aniràs a l’acte del lliurament? That is the question. He d’anar perquè lliuren també els porrots als piragüistes; a Carmen Valero, una mestra represaliada pel franquisme; i al cronista de la ciutat, Josep Antich. No hi puc faltar, doncs, i no ho faltaré.

Això sí, els assegure que me n’eixiré del local quan comence el lliurament del Porrot al tauròfil i escriptor en qüestió i m’estalviaré el disgust d’aquesta part de l’acte. A partir del que m’han dit, també serà com una renovació de la repulsa als bous de carrer, embolats o no i als seus defensors.