PUNTS PERILLOSOS I SENSE BALISES A SILLA
Article publicat a el Punt/Avui el dia 26 de setembre de 2013
El sindicat CGT (Confederació General del Treball) ha fet pública una llista
de 27 punts conflictius en el traçat ferroviari en la part valenciana, dels
quals 3 ens afecten directament a Silla. Després de l'accident de Santiago de
Compostel·la, que ha deixat al descobert les deficiències reals de tota la xarxa
ferroviària, el Ministeri s'ha vist obligat a introduir un dels instruments més
importants per a la seguretat, que havien obviat: les balises! No és cert,
doncs, que tenim la millor xarxa ferroviària del món.
Les balises són precises especialment en els punts on hi ha canvis
significatius de velocitat, perquè si fallen els maquinistes, el tren actua
automàticament. Contràriament és el que passà a Santiago, com hem vist a les
imatges de la televisió, que el maquinista es despistà i el tren descarrilà de
manera tan tràgica: si hi haguera hagut una balisa no hauria passat, perquè el
tren hauria reduït a la velocitat necessària automàticament.
En el cas de la denúncia de la CGT, a Silla hi ha 3 punts sense cap
d'aquestes balises: quan els trens han de reduir de 160 km hora a 90, de 160 a
110, i de 160 a 100, en pocs metres. Els dos primers casos es refereixen,
segurament, als trams d'entrada a l'estació, o siga que són punts d'impacte
directe sobre el casc urbà, si hi haguera un accident d'aquestes
característiques. El tercer cas, l'informe el senyala en el punt PK 100 a 99,79,
que haurem de preguntar per on queda.
Ací tenim, doncs, un nou motiu de reclamació a Adif que han de fer les
nostres forces polítiques, en defensa dels interessos de Silla. La pregunta és
si ha fet alguna cosa l'alcalde, el ple municipal o, com a mínim, un partit
polític, ja que la informació la publicà Laura Ballester, els dies 15 i 16
passats al Levante. Finalment, acabe de saber que en el ple de dimarts
dia 24, el regidor de Compromís ha fet una pregunta sobre la qüestió,
comprometent-se el plenari a fer gestions davant de l'Adif. De moment no s'ha
vist cap reacció, ni n'ha informat la web municipal. I aquest problema, el de
les balises, no és l'únic que tenim pendents amb la Renfe.
Entre Silla i el ferrocarril hi ha tants punts de fricció que podem
considerar les relacions mútues de summament difícils, però que com són
inevitables, cal afrontar-les sense desmai. Ara mateix sembla que l'Ajuntament
continua demanant un ascensor en l'estació, cosa que ja ve de juny, però que
l'Adif no ha atès mai, ni en l'època que Francesc Romeu era l'amo. Silla, que
som un important nus d'interconnexió de les línies de València a Xàtiva-Madrid i
a Gandia, tenim una de les instal·lacions més abandonades de la línia, cosa que
és absurda.
Un altre punt pendent és el de l'encreuament de les vies amb el barranc de
Tafarra, que és tan insuficient que en cas de pluges intenses provoca la
inundació dels polígons del Molí i del Silvestre, i tota la zona d'influència
del barranc, inclosa la Bega i la mateixa via de Cullera. Aquesta és una altra
de les assignatures pendents, perquè les instal·lacions ferroviàries, en el seu
conjunt, inclosa la nova via d'alta velocitat, ens afecta directament en
l'evacuació de pluvials.
Sense cap dubte el conflicte estrella és el de l'estació de contenidors, pel
perill que suposa i per l'erràtica actuació de l'alcalde Baixauli, que ens ha
costat molts diners a Silla, encara que l'ajuntament actual sembla que s'ha
oblidat del tema, o no informa. A banda d'aquella alcaldada, hi ha més coses a
tenir en compte, especialment quin serà el futur de la mateixa estació.
És evident que, algun dia, l'estació perdrà la seua utilitat, quan el gran
tràfic es derive cap al corredor mediterrani. Havent-hi tan a prop les
instal·lacions de la Fonteta de sant Lluís, Silla deixarà de tindre cap interès
estratègic i l'estació de contenidors haurà de desaparèixer. Amb això
recuperarem la tranquil·litat que hem perdut, sobre tot els veïns més propers de
Jaume I, el Parc, i avinguda de Gandia. El problema serà discutir la propietat a
la Renfe i recuperar per al poble tota la zona.
Al respecte, a banda dels somnis de gran capità d'algun dels nostres polítics
i dels interessos especulatius d'altres, cal preguntar-nos si tenim o no un
estudi jurídic i urbanístic per a afrontar el problema amb garanties de
solvència. Jo crec que aquest és un cas en què tota Silla hauríem d'actuar en el
mateix sentit, amb la mateixa argumentació, per a exigir a la Renfe el retorn de
tota la zona a Silla. Sobre el destí posterior hi haurà diverses opcions, però
això serà per a després, perquè el que importa ara és aquest estudi jurídic i
urbanístic, que ens fornirà d'arguments.
Així que resumint: hi ha el tema de les balises que ha d'instal·lar Adif,
segons la denúncia de la CGT. Hi ha el tema de l'encreuament de la Renfe i el
barranc de Tafarra, que està suficientment estudiat, dins del projecte de
pluvials que la Generalitat té ara mateix aturat. Finalment hi ha el futur de
l'estació de contenidors. Aquests punts podrien ser uns bons temes de debat, si
finalment tira endavant la proposta del regidor de Compromís de crear “un espai
de diàleg entre la política i el veïnat” (El Punt, 5/9).
I una vegada més, estem esperant saber les raons per les quals a Silla paguem
l'aigua potable més cara de l'Horta. Sé que el 13 de maig hi hagué la primera
reunió de la “comissió de seguiment”, la primera! L'empresa donà una informació
sobre els preus que aplica, que no sabem si ha estat contrastada, així com una
relació de les obres que ha fet, que tampoc sabem si la seua execució i les
factures han estat supervisades. Curiosament l'empresa digué que estem
amortitzant obres de l'anterior contracte, sense especificar-les. Entre elles
està el pagament del llibre sobre Silla de Paleta d'Ocres? Què costà el fenomen
editorial? Tenim dret a saber-ho tot de tot.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada